Fredag formiddag og førermøte på start-plata. Det var over 160 påmeldte team, så her var det ganske folksomt.
Siden det var midtsommer var også
midtsommer-stangen pyntet på start-plata.
Det begynner og nærme seg start og Fredrik og farfar pakker fallskjerm
.
Vi lå veldig nære start og Fredrik fant seg kanskje den plassen
han fikk sett best i fra
Nå skal vi ut og Fredrik gjør sine siste forberedelser..
Siden vi lå så nære start-plata ble ikke tre-hjulingen brukt. Her er det rå krefter som må til.
Bilen er startet opp og på veg til burn-out.
Og Fredrik burner som nesten bare han kan til stor jubel fra speaker og publikum. Og farfar, han legger på sprang.
Det tar ikke lang tid før han er tilbake i rett start-spor.
Og her ser det ut som uhellet har skjedd. Ledningen til olje-kjøleren har hoppet av og gear-olje renner på både hjul og bane.
Bilen tverrer, men Fredrik får rettet den opp igjen. Foreløpig har ingen sett dammen som ligger igjen og Fredrik har ingen
mulighet til å se det, og når han får tak igjen "rusler" han pent og stille til mål. Det han ikke vet er at det blir over 1 km med
sanering etter ham og banemannskapene er ganske ill-sinte.
Tilbake i depotet venter farmor og farfar spent. Hva har skjedd? Hvor mye er ødelagt? Hvordan har Fredrik det? Er gear-
kassen ødelagt er det vel sjanser for at årets sesong er over. Crew-chiefen kan fort berolige litt. Han vet at det meste av
alvorlige lekkasjer skal bli fanget opp av troa under bilen og dette virker som er noe som har skjedd utenfor. Og heller
ikke Fredrik har lagt merke til noe som ikke stemmer. Da stiger motet litt igjen, men vi vet at vi har en jobb foran oss.
Fredrik takler alt oppstyret fint også og kan avgi er skikkelig
forklaring til løpsleder hvor han også beklager det som har
skjedd. Og som Fredrik også sier til henne så er vi der for å
kjøre og ikke for å sitte i depotet, og det virker som hun er
fornøyd med og forstår forklaringen hans.
Og her er årsaken til lekkasjen. Det er en slange fra gearkassen
til olje-kjøleren som har hoppet av. Heldigvis er ikke gearkassen
tom for olje og dermed like hel. Så da er det bare å få slangen på
plass og vasket bilen for olje under og bak.
Det var en skikkelig "møkka-jobb" som tok nesten like mye tid
som saneringen på banen, dvs ca 2 timer.
Farmor har fylt på ny gear-olje. Av ca 7 l som det skal være på
ble det fylt opp mellom 5 og 6 l med ny olje.
Ca kl 1830 sto vi klare for å være med på dagens andre runde. Her venter vi bare på å få klar-signal på å starte opp.
Og for Fredrik er burn-out en viktig del av starten og også noe publikum setter stor pris på. Lommeboka til crew-chiefen derimot
gråter litt hver gang Fredrik legger ut på 200-300-400 m med burn-out.
Her har starten gått og Fredrik kjører i mål på 8,04 sek, noe som holder til 7 beste kval-tid. Denne gangen lå nesten bane-
manskapene under bilen hans når han startet, men denne gangen fant de ingenting.
Nesten tilbake i depotet etter den lange returen i skogen. Lang tid hadde det tatt også for de måtte innom vekten. Og vi var
godt over den vekten vi må ha, men det visste vi egentlig. Det vi ikke visste var at dette skulle bli den siste turen denne helgen.
Også Fredrik ser fornøyd ut etter denne turen. Men nå er han stort sett blid og det var han også lørdag da teknisk sjef kom
med beskjed om at han var utestengt fra konkurransen. Iht Svensk Pro-Streets- forenings regler er ikke eksos-rørene hans etter
reglene.Dette er ikke noe de har påpekt tidligere og det er tredje løpet i Sverige denne sesongen. Til tross for at det ikke har noen inn-
virkning på resultatet og det har heller ikke noe med sikkerheten å gjøre, ble det direkte utestengelse og ikke en advarsel. Vi kunne
bare akseptere beskjeden, men det var veldig mange som kjempet for at vi skulle få fortsette. Vi skulle også få all den hjelp vi ville
ha til eventuelt å få fikset det slik at det ble etter lov-verket. Det ble også foreslått at vi skulle klasse om, men ledelsen hadde bestemt
seg for at vår kjøring på Tallhed Raceway var over. Tusen takk til alle som prøvde å hjelpe oss, både konkurrenter og andre. Det er
dette som er så fint med dragrace-miljøet ; der står man stort sett samlet i medgang og motgang og hjelper hverandre. Vi vet ikke hvem
som evt. har lagt inn klage på oss, så det er mulig det er litt pay-back fra den lange saneringen vi forårsaket på fredag. Det spiller
for så vidt ingen rolle. Lørdagen regnet bort og det ble ikke kjøring for noen. Vi pakket sammen, noe som tok usedvanlig lang tid da det
var veldig mange som var innom for å prate litt. Bare koselig det. Det regnet til tider ganske kraftig også, så det var en ganske våt gjeng
som startet på hjemreisen ca kl 1700. Igjen takk til alle hyggelige dragrace-folk som stilte opp for oss. Det er ikke deres skyld at det
nok går en stund før vi igjen tar turen til Tallhed Raceway.
midtsommer-stangen pyntet på start-plata.
Det begynner og nærme seg start og Fredrik og farfar pakker fallskjerm
.
Vi lå veldig nære start og Fredrik fant seg kanskje den plassen
han fikk sett best i fra
Nå skal vi ut og Fredrik gjør sine siste forberedelser..
Siden vi lå så nære start-plata ble ikke tre-hjulingen brukt. Her er det rå krefter som må til.
Bilen er startet opp og på veg til burn-out.
Og Fredrik burner som nesten bare han kan til stor jubel fra speaker og publikum. Og farfar, han legger på sprang.
Det tar ikke lang tid før han er tilbake i rett start-spor.
Og her ser det ut som uhellet har skjedd. Ledningen til olje-kjøleren har hoppet av og gear-olje renner på både hjul og bane.
Bilen tverrer, men Fredrik får rettet den opp igjen. Foreløpig har ingen sett dammen som ligger igjen og Fredrik har ingen
mulighet til å se det, og når han får tak igjen "rusler" han pent og stille til mål. Det han ikke vet er at det blir over 1 km med
sanering etter ham og banemannskapene er ganske ill-sinte.
Tilbake i depotet venter farmor og farfar spent. Hva har skjedd? Hvor mye er ødelagt? Hvordan har Fredrik det? Er gear-
kassen ødelagt er det vel sjanser for at årets sesong er over. Crew-chiefen kan fort berolige litt. Han vet at det meste av
alvorlige lekkasjer skal bli fanget opp av troa under bilen og dette virker som er noe som har skjedd utenfor. Og heller
ikke Fredrik har lagt merke til noe som ikke stemmer. Da stiger motet litt igjen, men vi vet at vi har en jobb foran oss.
Fredrik takler alt oppstyret fint også og kan avgi er skikkelig
forklaring til løpsleder hvor han også beklager det som har
skjedd. Og som Fredrik også sier til henne så er vi der for å
kjøre og ikke for å sitte i depotet, og det virker som hun er
fornøyd med og forstår forklaringen hans.
Og her er årsaken til lekkasjen. Det er en slange fra gearkassen
til olje-kjøleren som har hoppet av. Heldigvis er ikke gearkassen
tom for olje og dermed like hel. Så da er det bare å få slangen på
plass og vasket bilen for olje under og bak.
Det var en skikkelig "møkka-jobb" som tok nesten like mye tid
som saneringen på banen, dvs ca 2 timer.
Farmor har fylt på ny gear-olje. Av ca 7 l som det skal være på
ble det fylt opp mellom 5 og 6 l med ny olje.
Ca kl 1830 sto vi klare for å være med på dagens andre runde. Her venter vi bare på å få klar-signal på å starte opp.
Og for Fredrik er burn-out en viktig del av starten og også noe publikum setter stor pris på. Lommeboka til crew-chiefen derimot
gråter litt hver gang Fredrik legger ut på 200-300-400 m med burn-out.
Her har starten gått og Fredrik kjører i mål på 8,04 sek, noe som holder til 7 beste kval-tid. Denne gangen lå nesten bane-
manskapene under bilen hans når han startet, men denne gangen fant de ingenting.
Nesten tilbake i depotet etter den lange returen i skogen. Lang tid hadde det tatt også for de måtte innom vekten. Og vi var
godt over den vekten vi må ha, men det visste vi egentlig. Det vi ikke visste var at dette skulle bli den siste turen denne helgen.
Også Fredrik ser fornøyd ut etter denne turen. Men nå er han stort sett blid og det var han også lørdag da teknisk sjef kom
med beskjed om at han var utestengt fra konkurransen. Iht Svensk Pro-Streets- forenings regler er ikke eksos-rørene hans etter
reglene.Dette er ikke noe de har påpekt tidligere og det er tredje løpet i Sverige denne sesongen. Til tross for at det ikke har noen inn-
virkning på resultatet og det har heller ikke noe med sikkerheten å gjøre, ble det direkte utestengelse og ikke en advarsel. Vi kunne
bare akseptere beskjeden, men det var veldig mange som kjempet for at vi skulle få fortsette. Vi skulle også få all den hjelp vi ville
ha til eventuelt å få fikset det slik at det ble etter lov-verket. Det ble også foreslått at vi skulle klasse om, men ledelsen hadde bestemt
seg for at vår kjøring på Tallhed Raceway var over. Tusen takk til alle som prøvde å hjelpe oss, både konkurrenter og andre. Det er
dette som er så fint med dragrace-miljøet ; der står man stort sett samlet i medgang og motgang og hjelper hverandre. Vi vet ikke hvem
som evt. har lagt inn klage på oss, så det er mulig det er litt pay-back fra den lange saneringen vi forårsaket på fredag. Det spiller
for så vidt ingen rolle. Lørdagen regnet bort og det ble ikke kjøring for noen. Vi pakket sammen, noe som tok usedvanlig lang tid da det
var veldig mange som var innom for å prate litt. Bare koselig det. Det regnet til tider ganske kraftig også, så det var en ganske våt gjeng
som startet på hjemreisen ca kl 1700. Igjen takk til alle hyggelige dragrace-folk som stilte opp for oss. Det er ikke deres skyld at det
nok går en stund før vi igjen tar turen til Tallhed Raceway.