Nyheter fra 2011


Oppsummering av sesongen

Sesongen er definitivt over og planleggingen av neste år så vidt begynt. Vi har derfor bedt crew-chiefen komme med noen tanker om både den sesongen som har gått og den som kommer. Dette er resultatet :

Sesongen 2011 kan stort sett sammendras i et ord : REGN ! I år som i fjor var vi på 15 stevner. I fjor hadde vi ca 100 drag, mens vi i år har hatt ca 60 drag. Resten har dessverre regnet bort. Men noen høydepunkter har det vært. Vi har klart å få lisensen ned til 9,9 sekunder på pick-uo'en. I tillegg vant vi med pick-up'en på Oppdal, og dette er nok en av Fredrik sine jeveste seire ! Et høydepunkt var det også at han hadde 0,000 sekunder i reaksjonstid da vi var i Borlänge, da med junioren. Noe vi også husker godt fra 2011 var EM-runden på den nye banen i Tierp, Sverige. Kjøringen gikk kanskje ikke så bra for vår del her, men stemningen, livet, banen og alt rundt var helt topp. Selv været var topp den helgen/uken. En annen tur jeg også setter høyt, er turen til Frøya. Selv om vi hadde mye "krøll" med junioren, blir vi alltid tatt godt i mot og det er alltid trivelig å være på Frøya.
Ny av året var pick-up'en, og vi var vel alle spente på hvodan den skulle gå. Men det har vel gått omtrent som jeg hadde håpet på. Vi har ikke fått prøvd den skikkelig pga alt det dårlige været, men en bestenotering på 11,3 sekunder og 190 km/t må vi si oss fornøyd med. Vi har tross alt bare hatt ca 15 drag med pick-upen i år, så her er vi fremdeles nybegynnere. Fredrik er nok kanskje mest fornøyd med at han får til å burne, og det er det vel ingen tvil om at han har fått til !
Bortsett fra litt trøbbel på Frøya, har vi hatt lite problemer denne sesongen. Vi fikk med oss Kåre som en ekstra ressurs dette året, og det har vært godt å ha ham med i teamet. Vi håper han tar en sesong til, men etter at han flyttet hjem til Hallingdal forstår vi at det kan være vanskelig. Det kan hende han kommer med en avgjørelse ganske snart, men det er lenge til sesongstart, så det haster foreløpig ikke.
Det som skjer nå og utover vinteren er at vi skal plukke ut motor og gearkasse. Ny gearkasse med "transbrake" er bestilt og på veg. Den skal inn til neste sesong. Vi skal også prøve å "skremme opp" motoren litt. Fredrik har et sterkt ønske om også å få til hjulløft, så kanskje vi kan få til det neste sesong !
Vi trenger også å oppgradere utstyret litt. Ny henger er allerede på plass. Nå trenger vi noe å trekke med. Ivecoen må vi prøve å få solgt i løpet av vinteren. Også juniordragsteren skal selges for til neste år er det bare pick-up'en som skal kjøres. Så det blir nok å holde på med også i vinter.
Til slutt vil jeg takke alle i teamet for innsatsen. Takk også til alle som har fulgt med oss ! Håper alle er på plass igjen når sesongen igjen starter om ca et halvt år!

Hilsen Roy ( crew-chief)



GRATULERER MED DAGEN !!

Det skjer ikke mye på dragracingfronten om dagen nå når sesongen er slutt. Men i dag fyller den dyktige sjåføren vår, Fredrik, 17 år !! Resten av teamet gratulerer og håper han får en strålende dag !!!!


Søndag i Bergen

Lørdag kveld og natt til søndag satte regnet inn. Men da vi gløttet på gardinen søndag morgen skinte solen og vi trodde vi kunne glede oss til nok en dag med masse kjøring. Men den gang ei. Som så ofte tidligere i år, kom regnet før kjøringen kom i gang. De utsatte starten en times tid i håp om at det i alle fall skulle bli opphold. For kjøring pleier de å gjennomføre selv om det er litt vått. Og kjøring ble det, men dessverre bare en runde. Siden det var vått og dermed også glatt, slapp de utpå bare en og en bil. Juniorene fikk kjøre sist, og først ut av de tre var Fredrik. En grei reaksjonstid ( 0,542 ), men målpassering på over 11 sekunder og under 70 km/t viser at det var dårlig med feste og en sjåfør som ikke tok de helt store sjansene. Nestemann ut var Elisa. Hun fikk stopp på bilen i returline, og det var da banemannskapene fant ut at det var oljesøl på banen. De prøvde og få det opp, men jo mer de prøvde, desto mer spredte det seg utover. Og vann og olje er ingen bra kombinasjon ! Til slutt måtte de gi opp, de klarte ikke å få banen i forsvarlig stand. Det var bare Rikard igjen av de som ikke hadde kjørt, så han slapp de over i banen ved siden av, før de avlyste resten av stevnet. Og med tjuvstart av Richard og over 0,7 sek i reaksjon på Elisa, var det Fredrik som endte på toppen av søndagens kvalifiseringsliste også. Så det ble en bra helg for Team Tiger. Og med tanke på at vi tross alt var noen timers kjøring hjemmefra, var det veldig greit at vi kunne begynne å pakke litt tidligere enn først beregnet. GPS'en sa at Haukeli var korteste og raskeste veg hjem. Vi prøvde, og det er ikke tilfellet. Smale, svingete veier ( rutebussen måtte rygge da han møtte biler utenom møteplassene) gjorde det umulig å holde fartsgrensen, så vi kom ikke til Kongsberg før litt over kl 0200 om natten. Da hadde vi brukt nesten 10 timer, og så lang tid brukte vi ikke bortover. Men vi fikk oss en rundtur og dette var vel mest sannsynlig årets siste løp. Og da blir det også siste turen med juniordragsteren. Til neste år blir det å kjøre pick-up'en, så nå skal juniordragsteren selges !

Matpause ved Låtefoss på 
hjemveien

Vi vant !!
Med dagens beste reaksjonstid lå veien åpen mot finalen. Og i finalen møtte Fredrik Elisa. Og til tross for både tjuvstart og break-out, var det Fredrik som gikk av med seieren og den store pokalen. Så får vi håpe værgudene er like samarbeidsvillige i morgen som i dag, for i dag har det vært sol og veldig fint. Og det enda vi er i regnets hjemby, Bergen ! Uansett, vi gleder oss til morgendagen !!

Nå er det kjørt 4 kvalifiseringsrunder. I junior-klassen er det Team-Tiger og to andre som stiller. Etter to rødlykter og 2 runder med reaksjon på i overkant av 0,600 er det Team-Tiger som leder og som dermed er sikret en plass i finalen. Dette fordi det blir singelløp i første elimineringsrunde. Så spennende er det og vi kommer tilbake med mer litt senere.
      


Bonus-tur til Bergen

Vi hadde en kjempefin tur over fjellet sent fredag kveld. Like utenfor Voss stoppet vi for natten. Som vanlig ble det noen pølser før vi krøp til køys.

Det var et magisk lys over fjellet denne litt sene høstkvelden



Avlyst

Heller ikke denne helgen var værgudene samarbeidsvillige med arrangøren på Gardermoen. Etter å ha jobbet hele lørdagen uten at det ble kjørt en eneste meter, våknet vi til regn også søndag morgen. På førermøtet kl 0930 ble det først sagt at de skulle prøve igjen kl 1200. Men det var knapt opphold mellom skurene, så alt kl 1100 ble det bestemt at det hele var avlyst ! Da satt vi å spiste en sen frokost, så det var bare å få spist seg ferdig før vi pakket sammen alt utstyret og satte kursen hjemover. Dette var siste løpet hvor vi skulle kjøre pick-up i år. Om det var årets siste løp, er ikke helt bestemt ennå. Det er mulig vi tar turen til Bergen om 14 dager, men det er ikke helt bestemt ennå. Så følg med, vi kommer med beskjed når avgjørelsen er tatt !!!


Ny dag, neppe mye kjøring

Det har blitt lørdag på Gardermoen. Og i dag er en dag vi ikke har regnet med noe særlig kjøring. Meningen var at det skulle kjøres en runde før kl 1200. Etter det var det gatebil som skulle kjøres. Men når vi våkner til regn, skal det vel mye til at det blir noe kjøring i dag. Så da blir det mest sannsynlig en lang dag med mye venting. Men skjer det noe skal vi komme tilbake med en liten rapport litt senere .

    
     Crew-chiefen prøve-sitter sjåførsetet.                                  Fallskjermen pakkes.                    Vi ventet lenge på retur og da de kom, var Fredrik alene.


Trehjulingen hadde havarert og kommer etter på henger

Endelig kjøring
Kl 1700 var endelig banen tørr og kjøringen kunne begynne. Og siden Fredrik nå ha oppgradert lisensen sin, kan han kjøre helt ned mot 9,9 sek på 400 m. Første runde var litt så der, men andre runde var mye bedre. Reaksjonstiden var bra og 191 km/t over mål må vi si oss veldig fornøyd med. Slutt-tid på 11,3 er også noe vi må være fornøyd med. Verre var det at bakakslingen på trehjulingen røyk når vi skulle i retur. Så da må gutta til å "mekke" litt i kveld. Men det ordner seg ! Så får vi krysse fingrene og håpe vi i alle fall får den ene runden vi er lovet i morgen.
Right On, Gardermoen
Fredag formiddag og vi venter på at regnet skal gi seg. Vi var på plass i går kveld og fikk installert oss da. Etter litt om og men, og etter å ha snudd på teltet noen flere ganger, kom vi oss på plass. Også teknisk fikk vi gjennomført i går kveld, så nå er alt klart til start. Men så var det disse værgudene, da ! De er ikke helt på vår side, så når det begynte og nærme seg start, måtte de sleppe ned litt av det våte greiene vi har fått en del av i sommer. Så nå gjør vi det vi kan aller best, venter !!!!!!!!!!!!!! Kommer tilbake med mer når det forhåpentligvis blir litt kjøring.

Slemme værguder

Dessverre er ikke værgudene særlig samarbeidsvillige med arrangørene. Det drypper stadig litt og det er bortimot umulig å få tørket banen. Men kjøring er det, og i hvertfall bilene i Street-Legal har fått mange runder. Team Tiger er ikke like heldig. Slicks og våt bane er ingen bra kombinasjon. Det er også bare 1 bil i tillegg til oss som har møtt opp for ET-kjøring, så noen konkurranse blir det ikke. Men vi har fått lov til å prøve oss litt for å gi noe til publikum. Uten feste kan ikke farten og kjøringen bli noe særlig, men burn-outen, den sitter allikevel. Første runde ble en bra burn-out, men en rolig søndagestur over banen. Etter å ha få kjølet ned litt, var det klart for en ny tur. Igjen en helt OK burn-out langt utpå banen, mens turen over banen gikk litt fortere. Et par litt leie sladder dro Fredrik greit inn, men det var fremdeles ikke feste å få på banen. Verre var det at oljetrykket forsvant. Så nå er det slutt for i dag. En litt bekymret crew-chief håper sesongen ikke er helt over, men er spent på hva han finner under panseret når vi kommer hjem. Vi får krysset fingrene og håpe alt er klart til neste helg på Gardermoen. Men arrangøren her i Fyresdal skal ha en stor takk for er bra arrangement til tross for regn og dårlig vær. Det var mye kjøring på de ca 20 gatebilene som var her. Bra med publikum har det også vært, og det i fra lenge før konkurransen startet. Vi i Team Tiger håper inderlig arrangørene ikke tapte motet, men går på et eller flere stevner også til neste år. Vi kommer veldig gjerne tilbake til neste år !!!!

    
                        Burn-out                                         En siste pep-talk. Det er vått og glatt,            Det var ikke slik vi ville at helgen skulle slutte.
                                                                                  så det er best å ta det rolig



Fyresdal

Da er vi på plass på Fyresdal Lufthavn. Etter ca. 3 timers kjøring og noe som virket som 100 hårnål-svinger var vi på flystripa rundt kl 2200. Nå er det lørdag morgen og vi har hatt en natt med regn, lyn og torden. Det ser ikke veldig lovende ut i dag heller, men det blir sagt at det er bedring i sikte. Så vi tar pick-up'en av hengeren og håper på det beste !

  


Søndag i Lindesberg.

Søndag morgen gikk de rett på elimineringen. Og før vi hadde spist frokost var det over for Team Tiger. Det gikk litt for sakte i forhold til dial-in, og dermed var det bare å begynne å tenke på hjemveien.Men ikke noe stress, Først skulle vi ha oss litt mat og så skulle det pakkes, så vi startet ikke hjemturen før langt utpå dagen. Men det var jo ikke så langt hjem,så vi brukte den tiden vi trengte. Neste løp blir høyst sannsynlig et 1 dags løp i Fyresdal med Chevyen 27. august.

    
   Søndag og klart for første eliminerings-runde      7,95 var dial-in. da holder det ikke å kjøre rett          Det begynner å bli liten plass i junioren og 
                                                                                        i overkant av 8 sek.                                  vanskelig å komme seg ut av den.  

 

 Utslått, men ingen sure
   miner 
av den grunn.


Lørdag i Lindesberg.

En lang dag har blitt til kveld. Med sol fra skyfri himmel har det blitt masse kjøring i dag. Totalt har det blitt 6 runder og for Team Tiger ligger alle rundene på ca 8 sekunder. Nivået blant juniorene er høyt her i Sverige og med 0,566 i reaksjonstid ligger Team Tiger på 17 plass før morgendagens eliminering. Stigene er satt opp og Fredrik møter Sebastian Breid i første elimineringsrunde. Om det blir i første runde i morgen eller om de kjører en testrunde før elinieringen starter, er det værgudene som avgjør i morgen tidlig. I kveld har vi grillet og kost oss. Fredrik har vært med på 5-kamp sammen med de andre juniorene. Og etter å ha gjennomført 5 runder med ulike utfordringer, kunne han juble over å være på vinnerlaget ! Gevinsten Fredrik valgte var en ødelagt reim fra dragsteren til Monica Öberg samt en kvittert poster. Nå får vi bare håpe at regnværet uteblir slik at det blir kjøring i morgen. Kommer tilbake med mer da, så følg med !!!!

      
   Farmor venter på at kjøringen skal begynne                     Og her står juniorene klare.                               Fredrik vinkes frem til start


    
         En lett gjen-kjennelig duo i retur-line          Tanja stor-koste seg i  Lindesberg denne helgen      På kvelden var det 5-kamp for juniorene. Fredrik 
                                                                                                                                                         var på vinnerlaget.




Linde Open

Etter ca 5 timers kjøring er vi nå på plass i Lindesberg for å delta i Linde Open. Siden det inngår i det svenske mesterskapet for juniorer, er det veldig mange team som stiller til start. Men fra Norge er det bare Team Tiger som har tatt turen og skal forsvare de norske fargene mot 24 svensker. Været ser lovende ut, så vi får håpe det blir litt mer kjøring enn det ble forrige helg. Det pleier å være bra med kjøring her, så det håper vi det blir nå også ! Skal prøve og holde siden oppdatert etterhvert som det begynner og skje noe !!

  
    Vel fremme i Lindesberg og hvilken super                Far og sønn har vært på kjøretur
                  plass vi fikk   




Så var det over på Gardermoen.
Nok en helg i ventingens tegn er over på Gardermoen. Lørdag morgen våknet vi til sol og fint vær. Men siden vi hadde kjørt en runde på fredag, var det mange som skulle ut før det igjen var Team Tigers tur. Først kl 1530 var det vår tur. Fredrik klinker til med en bra burn-out og skal stage inn. Men noe er galt med noen av fotocellene lenger ute på banen, så de må rygge tilbake og vente til start-treet er ordnet. Ny burn-out som igjen tåkelegger store deler av startplaten. Med litt bedre reaksjonstid enn fredag og 157 km/t, var det er fornøyd, men veldig varm gutt som kom tilbake til depotet. Så var det å vente og håpe på at det skulle bli enda en tur, men det ble med håpet. Kl. 2100 ble det oljesøl og sanering,og dermed var det slutt for dagen. Team Tiger lå fremdeles på 2. plass. Søndag morgen var det tåke, men opphold. Det ble startet med kjøring ca kl 1000, og da først en klasse som ikke var ferdigkjørt på fredag og første runde med eliminering for juniorene. Det ble også kjørt noen klasser med bike, men kl 1100 kom regnværet som var varslet. Og siden det ble meldt store nedbørsmengder, ble alle klasser bortsett fra EM-klassene av lyst kl 1200. Vi hadde fått pakket litt før regnet startet, men nå var det bare å benytte den lille tiden som det kanskje ikke "bøttet" ned på å få pakket resten. Litt våte ble vi, men det gikk ganske bra. På veg hjem ble det middag på Lierkroa før vi reiste hver til vårt. Neste løp blir Linde Open i Sverige neste helg. Da er det junior-dragsteren som skal kjøres.

Sunoco Drag Challenge
Så var vi på plass på plass på Gardermoen. Reiste opp torsdag kveld og rakk akkurat teknisk kontroll før de stengte. Kjøringen skulle begynne kl 0900 fredag, men de brukte litt mer tid for å få banen klar, så den var nesten 1100 før de kom i gang. Juniorene var først ut, og så var det junior car sin tur. De er bare 4 stykker i denne klassen, og Fredrik var i andre par. Han dro til med dagens flotteste burn-out og kom seg over banen på rett over 13 sek. Brukbar start og alt virker veldig greit. Men så kom regnet, og det virker som om det skal holde på en stund, i hvert fall i følge værmeldingen og tårnet på Gardermoen. Så da får vi gjøre som så ofte før, vente..........
|
Siste dag i Borlänge.

Det gikk som vi fryktet. Selv om dial-in-tiden ble satt ned til 8,00, var det heller ikke nok. 7,97 i slutt-tid er 3 tusendeler for fort og break-out. Men siden det var mer kjøring som gjensto, ble det til at hjemreisen skulle drøyes litt. Men da regnet satte inn, pakket vi sammen og satte kursen hjemover. Da var klokken ca 1100, og kjøringen begynte ikke igjen før rett over kl 1700. Joe Kellett fra England vant med Pontus Dantanus som runner-up. Neste løp nå blir Drag-Challenge på Gardermoen 5. august, og da blir det Chevy'en som skal kjøres. Så det er bare å begynne og glede seg !!!

Lørdag i Borlänge.

Presis kl 0900 begynte dagens kjøring. Og i dag ble det 5 runder før regnet igjen satte inn. Ingen har kommet seg foran Team Tiger, men det var jo heller nesten ikke mulig. Tidene er stabile, på rundt 8,04 sekunder. I morgen tidlig kl 0830 begynner elimineringen. Fredrik skal møte Fanny Olsson. Hun har en indeks over 16 sekunder, så her blir det å vente veldig lenge. Hun vil nesten være i mål før Fredrik får startet, så sjansene for en break-out er stor ! Vi kommer tilbake med mer i morgen.

Runde 2.
Da er kval-runde nr.: 2 gjennomført, og denne gangen var Fredrik litt for "heit". Det ble rødlykt. Med 8.03 i slutt-tid, så virker det som det fungerer bra og er stabilt. Det blir ikke flere runder i dag, så får vi håpe at det regner fra seg i natt slik at det blir mer kjøring i morgen.

På plass i Borlänge.

Alt onsdag kveld startet turen mot Borlänge. Et stykke inn i Sverige ble det en overnatting, og ganske tidlig var vi på plass på flyplassen i Borlänge. Teknisk kontroll ble gjennomført, og så begynte regnet. Det har regnet, lynet og tordnet hele dagen, og tildels i uante mengder. Men så fort regnet ga seg, begynte de å jobbe på banen, og ca kl 1730 kunne kjøringen begynne. Og det ble er knallstart for Team Tiger. Reaksjonstid på 0,0005 sekunder !!!! Den skal det veldig mye til at blir slått ! Målpassering på 8,08 sek og selvfølgelig ligger Team Tiger nå på toppen av kvalifiseringslisten. Det skal kjøres frem til kl 2200 i kveld, så det blir i alle fall en runde til. Vi kommer tilbake med mer siden.

    
               Overnatting på veg til Borlänge             På plass på flyplassen og så er det bare å vente.          Endelig klart for start, og hvilken start.
                                                                                                                                                    0,0005 sek i reaksjonstid




Søndag på Oppdal !
Søndagen våknet vi til blå himmel og sol. Alt så lovende ut til at det skulle bli bra med kjøring. Og det ble det, og det ble en lang dag for Team Tiger. Påmeldingen var ordnet lørdag, så søndag var det bare teknisk kontroll som gjensto. Den var unnagjort før frokost, men da skal det også sies at vi hadde en litt sen frokost. I tillegg til Fredrik var det 5 andre startende i Junior Car, så da fikk de sin egen lille klasse. For i dag var det pick-upen som skulle kjøres. Og det begynte kjempebra ! Etter første kvalifiseringsrunde lå Fredrik på topp med den beste reaksjonstiden han noen gang har hatt med denne bilen ! Men det viktigste for Fredrik var at han hadde fått til en bra burn-out i tillegg ! Selv om han etter 3 kval.runder var nede på andre plass, så kunne vi hele tiden se forbedringer ! Reaksjonstidene ble bedre og bedre og alt fungerer, så dette ser bra ut. Burn-outene er kanskje det viktigste for Fredrik, og de ble også bedre og bedre utover dagen, noe også publikum satte stor pris på. Litt flaks hadde vi kanskje da elimineringen begynte. Motstanderen kom seg bare en billengde over startstreken, så var det stopp. Dermed lå veien åpen for Team Tiger. Neste runde var nemlig solo-løp, så da var finalerunden sikret. Men så skjer det ! Det ble litt venting i starten, Fredrik dundrer til med dagens burn-out og stager inn. Men ting tar tid, og til slutt koker motoren slik at vi må stenge av. Det viser seg at det ikke er selve motoren som er for varm, bare noe overvann, så vi gjør oss klare til en ny start. Men det slipper vi. De mener at vi kan rulle tilbake og få kjølt ned skikkelig slik at vi kan få startet også i finalen. I finalen møter Fredrik Espen Tiller, og det er en spent gutt som ringer mammaen sin for å høre hvordan det gikk mens han står og venter i baneslutt. Og det gikk bra !! Team Tiger gikk til topps og kunne hente hjem både pokal og andre flotte premier. Men dag var blitt kveld og vi hadde noen timers kjøring hejm også. Først kl 2100 forlot vi Fagerhaug Flyplass med kurs for Kongsberg .Og med kun noen småstopp underveis var vi hjemme rundt kl 0400 på morgenkvisten ! Man skal jo ikke sove bort den flotte "sumarnatta" !!!


Avlyst !
Da ble det dessverre ikke noe mer kjøring i dag. Et par ganger var banen nesten tørr, men hver gang kom det en ny regnskur. Og innimellom skinte solen samtidig som det regnet ! Så nå får vi håpe det regner fra seg i kveld / natt, slik at det kan bli litt mer kjøring i morgen.


Regnvær
Første runde er kjørt. Det ble dessverre en liten tjuvstart på oss, så dermed ligger vi nederst på tabellen av de 16 juniorene som stiller til start. Etter at de første bilene hadde startet på runde 2, satte regnværet inn. Så nå er det venting det går på. Det har endelig sluttet og regne, men banen er våt. Det de gjør for å få fortgang på tørkingen, er å sende alle biler man vanlige hjul ut på banen for at det skal tørke fortere. Når de kommer i gang igjen nå, blir det rett i eliminering. Heldigvis kjører de 16-stige, så da får vi også være med. Vi får bare smøre oss med enda litt mer tålmodighet !
Oppda l
Da er vi på plass på Fagerhaug Flyplass på Oppdal. Og vi er mange, for for første gang i år er hele teamet på langtur. Vi kom frem litt i puljer, noen litt før midnatt og noen rett etter. Og på Oppdal er de greie og slipper oss inn på plassen også etter stengetid, så da kom vi oss på plass og fikk oss en god natts søvn. Nå er det lørdag formiddag, litt overskyet og kjøringen er planlagt og starte kl 1030,så det nærmer seg. I dag skal vi kjøre juniordragster, i morgen pick-up. Flere oppdateringer kommer senere, så følg med !

Frihelg !
Denne helgen har Team Tiger tatt seg en frihelg. Neste helg går turen til Oppdal, og da skal vi ha med både junior-dragster og pick-up. Men denne helgen tar vi livet med ro !
Forrige helg var det jo noen av oss som var i Tierp i Sverige. Og de har kommet hjem sprekkfulle av inntrykk og med en opplevelse de bare hadde drømt om. Fredrik og Roy reiste bortover onsdag og kom frem en gang ut på natten. Da var portene stengt, så det ble en overnatting på utsiden frem til neste morgen. Da ble det en egen liten Norges-camp sammen med Birkenes, Nordin og Frog Olsen. Torsdag begynte kvalifiseringen, og det gikk ganske jevnt selv om reaksjonstidene ikke var særlig og skryte av. Fredag ble det en kval-runde og lørdag morgen begynte elimineringen. Som nevnt tidligere gikk ikke det særlig bra for Team Tiger. I dragracing er det mye når man bommer med to tideler på indeksen, og da hjelper det lite at reaksjonstiden var bra. Den dårlige tiden skyldes mest sannsynlig en løs clutch ! Resten av tiden fikk de to gutta være tilskuere, noe de visstnok ikke hadde noe imot ! Det ble satt både personlige rekorder og Europa-rekorder i fleng på den helt nye banen. Dette er nok kanskje Europas største dragrace-stevne, og det går rykter om at også amerikanerne har fattet sin interesse for banen. Og meldingen fra våre gutter var klar : " Det er hærlig og høre og å kjenne på kroppen når to topfuelere står på startstreken !". Så selv om dette var første turen,er de helt sikre i sin sak. Hit vil de tilbake til ! Og det er de helt sikkert ikke helt alene om !

Over og ut !!
Etter en kvalifiseringsrunde fredag hvor Team Tiger ikke forbedret seg mens et par andre gjorde det. ble det en 19. plass i kvalifiseringen. Resten av fredagen var viet de store klassene, og på lørdag morgen var det klart for første elimineringsrunde. Her skulle vi møte Marcus Back Andersson. Han hadde en dial-in på 7,931 mens Fredrik satt 8,017 som sin dial-in. Da er det Team Tiger som starter først og blir jaktet på, men selv med en mye bedre reaksjonstid enn konkurrenten holder det ikke helt inn. 8,337 i slutt-tid er for langt unna dial-in og dermed var det Marcus som kjørte 8,032 som gikk videre etter denne runden. Om gutta pakker sakene og begynner på hjemveien eller om de blir værende for å få med seg litt mer av den moroa som er igjen, se det er det bare de som vet. Og om det blir noe kjøring neste helg er det også bare de som vet. Så følg med, det er her det skjer !!

Sweeden Internationals 2011
Etter en litt trøblete helg på Frøya, ble begge motorene overhalt og gått over i begynnelsen av uken. Men hvordan de funker, får man jo ikke testet før neste løp. Og neste løp kom veldig fort. Allerede onsdag startet ferden mot Tierp i Sverige og Sweeden International 2011. Det er et veldig redusert team som reiser, kun Fredrik og Roy er det som legger ut på den lange og for oss ukjente ferden. Torsdag morgen kommer første rapport via SMS. Første runde er unnagjort, og det gikk fort, nesten for fort. 7,7758 i slutt-tid på 7,9 indeks, det var nesten rett på hengeren og hjem før det begynte. Men vi fikk fortsette og etter 5 kvalifiseringsrunder ligger Team Tiger omtrent midt på listen. Av 27 startende juniorer ligger vi nå på 17. plass. Men det er veldig tett, 24 stykker har under 0,1 sekunder i reaksjonstid. Fredrik har 0,0499 og det holder som sagt "bare" til 17. plass. I morgen blir det nye kvalifiseringsrunder, og vi skal prøve og oppdatere siden selv om det er lange avstander og litt vanskelig og holde seg underrettet. Følg med !!


Søndag på Frøya.

En ny dag står for døren, og hvilken dag det ser ut til å bli. Våknet rundt kl 0800 til sol fra skyfri himmel og helt vindstille. Utrolig hvor fort det kan snu ! Og slikt vær pleier og bety en ting, og det er mye kjøring. Påmelding og teknisk startet kl 0900, og kl 1100 startet første kvalifiseringsrunde. Fredrik hadde tydeligvis hatt en god natts søvn, for han åpnet med 0,092 sek i reaksjonstid. Men bilen hadde det ikke bra og stoppet før den kom i mål. Tilbake i depotet drar crew-chiefen seg i håret og lurer på hva det kan være. Forgasseren blir byttet,men det hjelper ikke. Enda smeller motoren verre enn børseskudd. Etter å ha tenkt litt og skrudd litt, finner Roy ut at det er en kile på skiven som har gått i stykker.Da har det gått to kvalifiseringsrunder uten at Team Tiger har vært på startstreken. Men de holder an den siste runden litt så vi skulle rekke siste runden. Og til start bar det, men det holdt ikke til mål denne gangen heller. Samme feil, men ingen vet helt hvorfor det skjer. Så nå gir vi opp for i dag ! Vi har en lang hjemveg foran oss, så det er like godt og komme i gang. Det tar ca 12 timer og komme seg hjem og alt på onsdag eller torsdag setter noen av team-medlemmene kursen mot Sverige og Tierp. Noen må bli hjemme, men vi skal prøve og oppdatere litt underveis.

    
        Ny dag, ny motor, nye muligheter


Lørdag på Frøya.


Som de aller første var vi fremme ved flyplassen like før kl 1800 fredag kveld. Porten ble ikke åpnet før klokken var 1800, så det ble en halvtimes tid og vente før vi kom oss på plass.Det regnet og blåste og var ordentlig kaldt, så det ble litt mat og tidlig kvelden. I natt blåste det opptil 25 m/sek og det regnet fra minst to kanter. Innimellom kunne man nesten tro bilene kom til å blåse over ende, men det gikk bra ! Regnet ga seg etter hvert, men det har blåst bra hele dagen. Kjøringen begynte like etter kl 1200 og det ble 3 kvalifiseringsrunder. Men bilen gikk ikke bra, og Fredrik klaget på at motoren ikke går og den smeller hele tiden. Så det ble litt mekking mellom slagene. I første elimineringsrunde var det Mari Udtian som sto i banen ved siden av. Hun tok lisens tidligere på dagen og ble lett match for Fredrik. Men så ble det verre. Line Havdal ble for sterk og dagen var slutt for Team Tiger. I alle fall når det gjaldt kjøring. Men med 9,23 i slutt-tid og det med bra medvind, var det bare en ting og gjøre. Motoren måtte byttes, og gutta måtte skru !!!

      
                          En tankefull sjåfør                             Nå er det like før vi skal starte.                Første elimineringsrunde mot Mari Udtian.


                   Motorbytte


Ut på tur 

Ny helg og ny konkurranse ! Det ble ikke Lindesberg denne helgen, men Frøya. Der er det NM-runde for juniorer både lørdag og søndag. Siden det var fridag torsdag og alle hadde fri fredag, startet vi allerede torsdag kveld. Bare for å slippe råkjøret på fredag, kjørte vi et stykke opp i Gudbrandsdalen før vi slo oss til for natten. Nå er det fredag morgen, frokosten er fortært og vi skal snart begynne på de 6-7 timene før vi er ute på Frøya.

    
      På veg til Frøya                                                                          Overnatting i Gudbrandsdalen



Søndag i Orsa

Da var andre elimineringsrunde over, og det var over og ut for Team Tiger. Kevin Nataas tok seg videre og det blir et rent søskenoppgjør i finalen da han møter storesøster Julie. Team Tiger gratulerer familien Nataas med den gode innsatsen og de to første plassene i helgens løp. For oss er det bare å begynne og pakke sammen før vi skal begynne på den litt tunge veien hjemover.
Da har det endelig blitt litt kjøring også i dag. Første elimineringsrunde er over og Team Tiger gikk greit videre etter å ha slått ut Fanny Olsson fra Sverige. Nå er kun nordmenn igjen til neste runde. Fredrik møter Kevin Nataas, mens Julie Nataas har singelløp.
Det kom seg etterhvert. Været ble bedre, det kom en speaker på plassen, og tidlappene kom på plass. Det ble 4 runder før de ga seg, og Fredrik ligger på 3. plass. I natt har det regnet omtrent hele natten igjennom. Og førermøtet er foreløpig utsatt til kl 1200. Så nå får vi bare vente og se og håpe at det blir litt kjøring også i dag.



På plass i Orsa.

Etter å ha plundret litt med å finne frem, kom vi frem til flyplassen ca kl 2130 fredag kveld. Ikke et skilt sa hvor vi skulle, så det var ikke bare enkelt. Det regnet ganske bra natten igjennom, men kl 1200 lørdag fikk vi endelig kjørt en runde. Det er 6 som stiller i juniorklassen, 4 fra Norge og 2 svensker. Forholdene er så der, ikke stemmer tidlappene, ikke har vi noe tavle vi kan se på og ikke er det speaker her. Men alt tyder på at Fredrik foreløpig har den nest beste reaksjonstiden. Nå er det stopp pga regnvær, så vi kommer tilbake med mer senere.

  
På plass i Orsa og Fredrik       Litt utfordringer og hindringer var det i 
  tørker av bilen før                              retur-line 
    kjøringen starter.



Ny helg med dragrace

Så er det snart helg igjen og vi i Team Tiger er klare for nye utfordringer. Denne gangen går turen til Orsa Raceway i Sverige og det blir kjøring med juniordragsteren. Værmeldingen er kanskje ikke den beste, men vi får krysse fingrene og håpe det blir noe kjøring. Men først har vi noen timer foran oss på landeveien ! Vi kommer tilbake med mer siden.


Søndag på Gardermoen.
Allerede lørdag kveld begynte regnværet. Så vi forsto alt fra tidlig morgen at det kanskje kom til å bli lite kjøring. Men vi håpet jo i det lengste, og banemannskapene arbeidet iherdig. Men dessverre for oss og for dem, regnet fortsatte og komme i stadige skurer. Så hver gang banen var tørr, kom det et nytt regnskyll. Utgjort og kjedelig ! Da klokken ble 1500 kom beskjeden; det blir dessverre ikke mer kjøring denne helgen. Så da var det bare å pakke sammen. Selvfølgelig måtte det både regne og hagle da vi holdt på, så vi ble ganske våte. Og da vi hadde fått "lirket" Chevy'en inn på hengeren og skulle reise, kom Karin til en bil som sto med flatt forhjul. Så ble det litt mer jobb på gutta før vi kom oss videre. Neste stopp var Lierkroa hvor vi fikk oss litt middag. Neste løp blir med juniordragsteren til Sverige om fjorten dager. Helt hvor vi reiser er ikke bestemt, vi har et par mulige steder.



Spring Nat's
Så er første løp i år på Gardermoen i god gang. Fredrik må oppgradere lisensen sin, og begynte med teorien fredag kveld. Det gikk veldig bra og kl 0800 lørdag morgen var hele teamet på plass på racewayen for første runde med lisenskjøring. Alle var kjempespente og smånervøse, men det viste seg at vi ikke hadde noen grunn til det. Kjøringen gikk bra, bilen gikk bra og sjåføren strålte som en sol ! Lisensen var i havn og vi kunne stille i helgens konkurranse. Det blir mest prøving og feiling denne helgen, for det er veldig mye nytt for både sjåfør og mekanikere. Vi fikk prøvekjørt litt på Basserudåsen denne uken, men ellers har ikke bilen vært kjørt i Norge i det hele tatt. Så noen utfordringer har dukket opp og noen blir det sikkert også i morgen. Det ble en runde med en real break-out og en liten stund var vi redde for og bli satt rett på hengeren. Dial-in-tiden nå er 11.90, men i andre runde gikk det unna på 11,79 ! Ellers ble 402 m kjørt på 12-13 sekunder. Vi koser oss og har det kjempegøy !!



Seier !!
Da er sesongen endelig i gang ! Og hvilken start det ble ! Tidlig lørdag morgen satt vi kursen nordover mot Brumunddal. Var fremme like før kl 1200 og fikk meldt oss på og gjennomført teknisk kontroll. Tid til å grille litt ble det også i det flotte vårværet. Etter hvert dukket det også opp noen flere juniorer og til slutt var det 5 stykker som stilte til start. Kl 1600 var det førermøte og så var alt klart til en kveld med fart og spenning. Totalt var det ca. 80 biler på startlisten og det ble gjennomført 3 kvalifiseringsrunder før elimineringen startet. Det gikk nok litt for fort med Fredrik første runde, men så var han på sporet av 8,90 indeksen. Emilie Slettmoen ble kval-ener, tett fulgt av Fredrik. I første elimineringsrunde var det Kristoffer Nordin som måtte beseires. Når det var gjort lå veien åpen for finalen. For i andre elimineringsrunde ble det solo-løp og da var det bare finalen som gjensto. Det var nærmere midnatt da Fredrik sto på startstreken for siste gang lørdag. I banen ved siden av sto Mikael Rolstad. Han hadde en idealtid på 14,1, så Fredrik måtte vente leeeeeenge før har fikk starte. Og med så langt forsprang er det lett og trykke litt for hardt på gasspedalen. Og når du da har tatt igjen sidemannen kommer mållinjen veldig fort, så for å ikke få break-out sto nesten Fredrik på bremsen og hadde bare drøyt 70 km/t over mål. Men det holdt ! Det ble seier i årets første løp og en bedre start enn det kan man vel ikke ha. Etter premieutdelingen var det bare og pakke sammen. Vi kjørte bare en liten bit før vi la oss til og sove. Det var ingen grunn til at vi skulle bruke natten til å komme oss hjem når det var søndag dagen etter.
Det blir en ny uke i spenning. Hvis alt går etter planen, skal vi prøve og få prøvekjørt Chevy'en på banen på Basserudåsen denne uken. På fredag er det klart for lisenskurs med påfølgende oppkjøring lørdag morgen på Gardermoen. Går det bra, noe vi tror og håper det gjør, stiller Team Tiger i klassen Sportman i helgens konkurranse. Vi gruer oss litt, men gleder oss veldig !!

Sesongstart !

Nå er det kun snakk om dager før det braker løs. Og sesongåpningen blir på Brumunddal 7. mai ! Planen er å stikke oppover tidlig lørdag morgen, få meldt oss på for så og titte litt rundt på livet. Kjøringen begynner ikke før kl 1700, så vi har god tid. Om det blir å reise hjem etter at kjøringen er slutt eller om det blir en overnatting, er foreløpig ikke bestemt.
Begge bilene kom seg ganske greit igjennom årskonntrollen. Men i helgen kom crew-chiefen på at junioren ikke var startet opp enda i år. Så da blir det litt jobbing denne uken også. Det er også et par ting som må ordnes på bobilen, så gutta får det ganske stritt. Første helgen er det juniordragsteren som kommer til å bli brukt. Fredrik får det litt trangt, for han har dratt seg en del i vinter, men han får krølle seg sammen, så går det vel.
Chevy'en skal nå være startklar. I helgen fikk Fredrik prøvd seg på en 5-6 burn-outer, og da var det en som virkelig koste seg. Men han skulle også gjerne ha fått kjørt den noen meter og det er vanskelig. Det er mulig vi må prøve å få en tillatelse til å prøvekjøre på Basserudåsen, men det er kun en liten bit av go-cart-banen som kan være aktuell, men kanskje det er nok til å få giret en gang ?Lisenskurset er om ca 14 dager på Gardermoen, så det er en spennende tid vi går i møte ! Følg med oss, det er nå det begynner og skje noe med fart i !!!

Nå er det vår !

Endelig er det blitt ordentlig vår og snøen er snart borte. Bilene begynner og bli klare, tiden for den årlige tekniske kontrollen nærmer seg. Og da bør det meste være klart og i orden ! Crew-chiefen er optimist, men så har det også vært utrolig mange timer med jobb den siste tiden
.
Sist helg ble chevy'en tatt ut av garasjen for første gang. Men det var med minst mulig margin at det gikk bra. Den var så lav under at vi nesten ikke fikk den ut av porten. Men det gikk bra til slutt.
Vi må også ønske et nytt medlem velkommen til Team Tiger. Det er Kåre Tragethon som har vært til enorm hjelp når det gjelder det elektriske på chevy'en. Han har satt inn en datastyrt tenningsboks. Den er ganske avansert og via den kan man styre motoren og giringen. Så når sesongen starter og Fredrik skal sette idealtid, er det Kåre som må bistå ham. Resten av Team Tiger ønsker Kåre velkommen !

Når det gjelder sesongstarten, ser det ut som om det ikke blir noen tur til Tierp i mai. Det blir i så fall et amputert team som reiser, men det er nesten mer sannsynlig at vi tar turen til Brummundal og "Glade maidager i Dala". Avgjørelsen blir tatt i veldig nær fremtid.



Snart sesongstart !

Endelig begynner solen og varme litt og snøen har begynt å smelte. Det er vår i luften, og med våren begynner også dragrace-sesongen. For Team Tiger ser det ut til at årets sesong begynner i Sverige 7-8. mai. Da går første løp på den nye Tierp Arena. Men før den tid er det endel ting som må bli klart med bilene. Iveco og bobil er foreløpig godt innesnødd, men der håper vi solen bidrar slik at vi kan komme til rundt påsketider. Den lille, trofaste trehjulingen står foreløpig uten motor. Siden Fredrik i løpet av sesongen forhåpentligvis får tatt lisensen så han kan over i pick-up'en, så må også trehjulingen få litt mer motorkrefter. Pick-up'en er også plukket i småbiter, og står f.eks. uten motor.
Men iflg. crew-chiefen Roy er dette under kontroll. På juniordragsteren er rammen sveiset og motoren overhalt, så her er det bare litt småjobbing og montering som gjenstår.

Når det gjelder terminlisten, skal vi prøve og holde den oppdatert etter hvert som vi avgjør hvor vi skal være med. Også hjemmesiden begynner og ta fasong. Det skjer jo fremdeles ikke så veldig mye, men følg med ! Det dukker stadig opp noe nytt.